Genus igen...

Jag förstår att väldigt få helt delar min åsikt ang. genus... Jag bryr mig inte om att vi har olika åsikter och tycker att alla har rätt till en egen, men jag godkänner inte era otrevliga och näst intill hotfulla kommentarer här i min blogg och speciellt inte då ni är såna fegskallar att ni inte ens kan underteckna dem.

Kan ni inte stå för era åsikter så håll dem inom er.

En annan debatt som verkar strömma in här är gällande VAD som är genus. Genus är, för alla er som inte vet det, latin och betyder släkte eller sort... Genusförälder måste då (snabbt uträknat) vara en självutnämnd titel på er som uppfostrar en sort. Jag uppfostrar en annan sort och jag är så stolt över min att jag kallar henne Alice.

Hon ingår i mänsklihgeten och jag har verkligen inte förnekat henne någonting roligt bara för att det anses vara "pojkigt", DOCK är jag heller inte rädd för att klä henne i klänningar (hon kommer nog knappt ha något annat än söta små sommarklänningar hela sommaren) eller som idag när hon har en mjukisdress med Milla (Alfons kompis)...

Hello Kitty köper jag inte av andra anledningar, men jag har inget emot andra tjejtypiska märken till min dotter.

Och jag har märkt att jag upprört många genom att skriva att jag hoppas att min dotter blir straight... Men det är faktiskt min åsikt och mina förhoppningar (läs: förhoppning, INTE förväntning). Jag har, trots många fruktansvärt elaka kommentarer, absolut ingenting emot bi- eller homosexuella... Alla får vara som de vill.

Och för att svara på en kommentar som jag inte tänker godkänna (pga fruktansvärda saker skrivna om mitt barn) så JA, jag tycker det är ÄCKLIGT när någon hånglar med någon av samma kön på stan... MEN å andra sidan tycker jag det är precis lika äckligt när någon hånglar med någon av motsatta könet på stan... Jag tycker att det är äckligt med hångel... Sliskedislabb-ljudet och det ser ju ut som folk försöker äta upp varandra *ryser*

Så klagar folk när man ammar offentligt... Nej FY, hellre tusen bara tuttar än ett hånglande par! Vad hände med vackra kärleksförklaringar??


Kommentarer
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

ah.. fast genus handlar inte om ÅSIKTER. Begreppet genus innefattar de föreställningar som finns i samhället om vad som definieras som kvinnligt och manligt. Genus uppkommer i ett samspel mellan biologiskt kön och människans sociala och kulturella miljö och är därmed möjligt att förändra. Genusordningen är den ordning som påverkar fördelningen av uppgifter och resurser mellan könen.

2011-02-21 @ 18:37:48
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

Genus ger uttryck för för de värderingar, attityder och erfarenheter om kvinnor och män som finns i samhället. Att beteckna rosa som en flickfärg och blått som en en pojkfärg är ett exempel på hur vi skapar genus. Genus är inte statiskt utan förändras ständigt och ser olika ut i olika kulturer, tidsepoker och i olika delar av världen.



Vi skapar genus ständigt, varje dag, varje minut. Uppdelning i kvinnligt och manligt är en mycket stark kategorisering, som vi alla gör, oftast utan att vara medvetna om det.

2011-02-21 @ 18:38:36
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

och jag trodde vi alla uppfostrade BARN? "sort"?



Vill du inte att din dotter ska få växa upp och utveckla sin personlighet helt fri från snäva mallar och etiketter??



Du har givetvis rätt till en åsikt, men när den grundar sig på okunskap och fördomar så kommer folk som är mer bildade säga emot dig. (givetvis så kan man vara trevlig)



Nej, gör dig själv en tjänst istället och ta reda på vad genus handlar om! Ta reda på hur vi gör kön och vilka konsekvenser det har! Du kommer att vara glad att du gjort det.



Jag har samlat en del av mina tankar kring just genus i min blogg under kategorin "genus/feminism" - läs gärna igenom den! http://ladydahmer.se/category/feminism.html



Man kan aldrig på för påläst.

2011-02-21 @ 18:43:12
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

och du... vad har hångel med homosexualitet att göra?

2011-02-21 @ 18:46:15
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

ang. kläder (ursäkta tjatet)



Kläder och färger påverkar hur människor uppfattar oss. Och hur vi blir uppfattade stärker förväntningarna och förväntningarna i sin tur påverkar hur vi bemöts. Hur vi bemöts påverkar i tur vår självbild och vår personliget.



Detta gäller speciellt för barn som inte har kunskap eller erfarenhet att kunna tänka kritiskt.



En flicka i rosa klänning uppfattas på ett sätt medans en flicka i jeans och tröja uppfattas på ett annat. Således får de - tråkigt nog - olika bemötanden. Inget konstigt med det. Men som genusmedveten förälder så är man uppmärksam på hur dessa bemötanden påverkar våra barn.



Och utifrån det gör vi våra val; hur vill jag att mitt barn blir bemött? Hur kan jag påverka detta?



När jag köper kläder till Ninja (dottern) så är det nämligen med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".



Jag vill att Ninja ska uppmärksammas för den hon är, få VARA den hon är framförallt och inte pressas in i ett fack med förutbestämda egenskaper.



När det gäller Tamlin (sonen) så avstår jag från sådant som får omgivningen att uppfatta honom som cool, tuff, stökig och pojkig. (och därmed uppmuntrar dessa egenskaper)



Om Ninja, när hon blir äldre, vill ha specifika kläder; klänning, overall, snickarbyxor eller vad det nu må vara så kommer jag givetvis ta hänsyn till henne.



Men nej, jag kommer inte köpa en megaflickig klänning som kommer bidra till en massa komplimanger. (och därmed lär henne att det är viktigt att vara fin) Jag kommer köpa en klänning från villervalla eller liknande. Det ska vara lekvänligt och praktiskt.



Jag har ett ansvar som förälder att se till att mina barn blir bemötta på rätt sätt.

2011-02-21 @ 18:50:31
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: CrimsonAnna

Hångel är en vacker kärleksförklaring.

2011-02-21 @ 18:51:47
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Amy

Wow! Blir mållös. Men du får iaf kommentarer :-)

2011-02-21 @ 23:13:55
URL: http://hannahsmorsa.se
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Vad exakt är det du har emot homo/bi-personer om jag får fråga? För det dät uttalandet känns ungefär som att du säger en sak och sedan fegar ur och tar tillbaka det genom att säga att allt hångel är äckligt?



Håller med CrimsonAnna att hångel är väl en väldigt fin kärleksfrklaring.?

2011-02-22 @ 12:36:14
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0