Jag har en FLICKA

Jag är så innerligt TRÖTT på detta unisex-tjatet! Från att ha varit väldigt könsuppdelat så krävs det visst nu att man inte har det uppdelat alls...

Ska jag behöva skämmas för att jag tänker köpa en röd spis till min dotter?? För att jag tänker köpa en sån där liten söt städvagn till henne? Och för att hennes bokhylla svämmar över med krimsigt och kramsigt och rosa lull-lull? Jag tänker inte döpa om Mamma Mu-dockan till Flata Nötkreaturet-figuren. Det är en docka och den heter MAMMA mu och det är en HON med spenar och allt!

Hon har andra leksaker också, men jag kan erkänna att jag medvetet väljer "flickleksaker" när jag shoppar till henne. Jag frossar i sockersött gulligull! Jag köper gärna fräcka maskiner till henne också, men det är för att jag tycker de är skithäftiga!

Jag födde en FLICKA för lite mer än 6 månader sen. En TJEJ. Jag är stolt över att hon är en FLICKA. Jag handlar 90% av kläderna till henne på FLICKAVDELNINGEN och är grymt svag för små söta klänningar, solhattar och jeansleggings! De kläder som ändå trillar in från pojk-sidan är för att de är specifika snygga plagg och för att de verkar bekväma (för nog är det ändå det viktigaste?). Jag kommer inte undanhålla henne kunskapen att det är skillnad mellan henne och hennes killkompisar. Jag kommer lära henne laga mat och städa, inte för att hon ska bli en hemmafru, men jag hatar de mammor som vägrar lära sina barn det för att det går emot jämnställdhet - hon måste väl kunna laga mat och städa fast hon inte har en manlig slav hemma!?

Jag handlar inte så mycket typiskt flickrosa, men det är för att Alice är så ljus och helt enkelt inte klär så bra i ljusrosa... Chockrosa däremot är hon så fin i... Och himmelsblå (mff-blå) lyfter fram hennes vackra ögon... Men det betyder inte att jag tar avstånd från att hon är en flicka... Jag skulle gärna köpt det blåa i form av en fin klänning.

Jag hoppas att min dotter INTE blir bi- eller homosexuell. Faktiskt! Jag sa det!! Ni läste rätt!! Jag vill ha ett straight barn!! Får man skriva så nu för tiden? Jag skulle stötta henne till 100% om hon nu ändå väljer en annan väg än den jag tycker är rätt, hon måste få göra sina egna val när hon blir vuxen och ha en lika stöttande mamma som jag haft, men jag hoppas ändå att hon väljer den raka vägen.

Nä, hörni! "Annat var det förr... När män var män, kvinnor var kvinnor och fikusar var krukväxter!"

Punkt.

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind

Själv hoppas jag att mina framtida barn blir homo, men skulle de bli hetero så kommer jag acceptera och stötta dem ändå... ;-)

2011-02-20 @ 13:42:08
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: maria - Albins stolta mamma

HEJJA HEJJA!! :) hihi, äntligen läser jag ett inlägg där jag håller med till fullo!! Fast jag har ingen dotter utan jag har en son, hehe, men jag vägrar ju ta på Albin en rosa tröja till exempel.. Men hurra för dig Nilla!!! Genus-grejet går totalt till överdrift..

2011-02-20 @ 22:27:26
URL: http://kamparlust.blogspot.com
Postat av: Amy

Klockrent!

2011-02-20 @ 23:24:00
URL: http://hannahsmorsa.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

Sälv har jag satt två BARN till världen. Två små egna individer. Två små människor som jag vill ge alla möjligheter att utvecklas utan förväntningar, krav och snäva mallar.



Låt barn få vara barn, inte kön.

2011-02-21 @ 11:01:01
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

Varför kan man inte låta barn få vara barn istället för att konstant hela tiden dagarna i ända tjata och tjata och tjata om att de tillhör endera könet?



Det är flickor hit och pojkar dit och "du är en flicka!" och "du är en pojke" och så lär man ungarna att könet är viktigt och skillnader är viktiga och att flickor hör ihop och pojkar hör ihop och de ska segregeras och behandlas olika. Det fokuseras så otroligt mycket på olikheter och skillnader istället för att prata om det vi har gemensamt.



Min dotter vet inte att hon är en flicka. Hon vet inte vad flickor är. Eller pojkar. Hon vet att hon har en snippa, men inte att hon tillhör en speciell och exklusiv klubb som man ska identifiera sig med och ta efter. (flickornas)



Och jag tycker det är så befriande.



2011-02-21 @ 11:05:57
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

Varför är det viktigt att framställa män och kvinnor som olika, eller ännu hellre, som varandras motsatser?



Varför är det så viktigt att upprätthålla den här föreställningen om två sorters människor, olika inte bara till det ytliga kroppsliga utan även så fundamentalt skilda från varandra mentalt, intellektuellt och biologiskt? Män är hårda och tuffa och kvinnor är mjuka och svaga. Män knullar och kvinnor älskar.



Det här konstanta tjatet om våra olikheter skapar klyftor. Man separerar människor i två grupper; män och kvinnor. För evigt åtskilda. Män är från Mars och kvinnor är från Venus. Två arter.



Vilket jävla trams egentligen.



Människor är olika. Individer är olika. Varför inte tala om det vi har gemensamt istället? Om våra likheter? Det är större skillnader inom könen än mellan dem. Större variationer inom könen än mellan dem. Varför fokusera på den där lilla promillen som egentligen inte säger nånting om vad för slags människor, personer, vi egentligen är?

2011-02-21 @ 11:06:29
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: M

Men du missade ju hela grejer med genus- det handlar inte om att skämmas, INGEN ska behöva skämmas, oavsett kön. Inte jag heller om jag vill köpa en röd spis till min son (jag köpte en röd till dottern, har vansinnigt fula Hello Kitty-vagnar i hela huset för att hon valde det) men det handlar ju om valfrihet. Det handlar inte om dig utan om våra barns valfrihet. Att du lära henne städa ser jag som en självklarhet för det hoppas jag att du lär en eventuell framtida son också. Det är ju det som jämställdhet. Lägg inte så mycket fokus på vad du köper för det är inte däri som genus sitter.



Raderna om homosexualitet kan jag inte kommentera för jag är rädd att jag fortfarande är lite för upprörd för det ;)

2011-02-21 @ 12:08:12
Postat av: Anna

Varför är det så viktigt med könsroller? Kan vi inte uppmuntra barnen att välja själva, genom att erbjuda dem ett stort utbud av leksaker och kläder? Istället prackar många på sina flickor det som samhället ser som typiska tjejsaker och vice versa för vad gäller pojkar. Se till exempel Marias kommentar, då hon inte tänker låta sin pojke få ha på sig en rosa tröja. Jag förstår inte varför, förstår inte vad det tjänar för syfte att förbjuda en tröja på grund av att den är en speciell färg. Det låter bara som ett nonsensförbud, "du får inte ha den där för att jag säger att det är så" ungefär.



Genusföräldrar är för individualitet. De vill uppmuntra barnen att utveckla sin egen personlighet. Vi vill väl fostra våra barn till att bli egna, starka individer? Inte till att följa grupptrycket och göra saker bara för att alla andra flickor/pojkar gör det.

2011-02-21 @ 12:47:53
Postat av: Beyond Eternity

"När män var män, kvinnor var kvinnor och fikusar var krukväxter!"

Fy fan så jävla nedvärderande och fruktansvärt omoget skrivet!! Tänkte du överhuvudtaget på att det finns barn som redan anar att dem inte följer normen om vem dem blir förälskade och kära i?? Tänker du överhuvudtaget längre än din fördomsfulla och elaka kommentar ovan???

Och VARFÖR skulle det inte vara ok om din dotter skulle vara homosexuell????

Med din dömande inställning så skulle din dotter aldrig våga berätta för dig i alla fall om det nu skulle visa sig att hon skulle vara intresserad av kvinnor.

Att det fortfarande finns föräldrar som har denna inställning gör mig spyfärdig!

2011-02-21 @ 21:43:19
URL: http://beyondeternity.blogg.se/
Postat av: Elin Astrid

Skojar du nu eller? Jag har svårt att tro att du är allvarlig, det känns lite för 1939. Men om du nu faktiskt skulle vara seriös undrar jag hur du tror att dina barn kommer förändras om det visar sig att de är homosexuella. Vad är så himla härligt med heterosexualitet?

Du kanske skulle behöva en homosexuell unge för att förstå att det inte är konstigt, fel eller onormalt.

2011-02-21 @ 23:04:35
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Postat av: Amy

Ja du Nilla, verkar som om dina läsare är tillbaka :)

2011-02-21 @ 23:18:12
URL: http://hannahsmorsa.se
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Varför känns det som att du ofta skriver inlägg som (onämnd) reaktion på mina inlägg? Precis som att jag har en skyldighet att behöva förklara mig.? Du får jättegärna reagera i mitt kommentarsfält eller skriva i börjn av inlägget att du kom in på tankarna via mina inlägg, för det känns lite olustigt? Tyckte även detta var ett väldigt inskräkt provocera-inlägg.



Att jag beställde ett unisexpaket från JNY berodde på att jag helt enkelt inte ville ha ngt rosa därför att knodden helt enkelt inte heller passar i rosa. Då är jag hellre nyfiken på de andra färgerna och mönstren. Om jag sedan vill ha något rosa ska det vara ett stilfullt plagg som jag själv väljer ut.



Varför skulle den heteresexuella vägen vara den RAKA vägen??? raka vägen till vadå?

2011-02-22 @ 09:43:17
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: michelle

haha, själv tyckte jag kommentaren att fikusar var krukväxter var riktigt bra. Ni har ju för tusan ingen humor... Och ja, vi är alla individer MEN vi är OCKSÅ män respektive KVINNOR. Vi har inte bara olika kön, vi har olika kroppsbyggnad, olika egenskaper och olika hjärnor, tror ni mig inte kan nu ju fråga vetenskapen. Och det ligger faktiskt ngt i det där att män är från mars och kvinnor från venus. Och just att vi är olika är ju det som ATTRAHERAR, det är ju det som gör att vi kvinnor och män behöver varandra. Min karl behöver rena kalingar och jag behöver en man som kan koppla in min tv=) Förutom den självklara egenskapen att våra kön passar väldigt bra i varandra, och gör att vi kan fortplanta oss (meningen med livet) Och själklart hoppas jag också att min flicka är straight, jag vill ju ha barnbarn! men om det skulle visa sig att hon var flata så skulle ja knappast förskjuta henne. Jag hade blivit besviken, men jag hade accepterat det ändå. Det är ju min dotter och jag älskar henne gränslöst, vilka val hon än gör i livet. Men så länge jag får bestämma blir det prinsessklänningar och rosa!

2011-03-22 @ 16:04:22
Postat av: Per

Klart att du ska vara stolt. Har aldrig skaffat några barn själv men hade jag gjort det skulle jag velat haft en dotter. Nu har jag vänner som har barn och det är flickor det också.

2011-08-25 @ 00:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0