Svar på tal

anouk - En Rookiemammas vardag om Saker i mitt huvud idag:
Hur kan man "HATA" feminism? Vet du isf ens vad det är? Liiite mer än hushållssysslor, kanske. Det är som att säga att du hatar jämställdhet? Hur kan man inte vilja att kvinnan ska få samma rättigheter som mannen? Hur kan man hata en "rörelse" som gjort att du har rösträtt idag? Att du har rätt till din åsikt, Att du får bära byxor och inte får bli slagen. Ska jag fortsätta? Hur kan man inte vilja att två människor som utför EXAKT samma arbete inte ska få samma lön? Oavsett kön?

Jag tycker det låter galet bra att det alltid är en feminist med på vad du än gör. Det är det på fikorna också, kan jag intyga. Jag kallar mig gladeligen feminist. Och bisexuell. OMG!
Ja, jag vet vad det är. Frågan är om majoriteten "feminister" vet det. Jämnställdhet och feminism är INTE samma sak. Målet var kanske från början att det skulle vara det, men det vet vi alla att det inte blev.

Jag har inte sagt att lönen ska skilja, jag skrev att de inte ska jobba med samma saker. Och det är ett faktum att vissa inte klarar en del jobb, oavsett kön, men att kvinnor ibland kvoteras in bara för så kallad jämnställdhet. Jag vill fortfarande ha en stark och kompetent brandman istället för en inkvoterad späd... Sen om 90% av brandmännen är MÄN så kvittar det mig fullständigt bara de sköter sina jobb...

Givetvis har de gjort bra saker. FÖRR. Nu är det bra, det räcker. Det är som en insnöad gerillagrupp i något berg - kriget är över, men de ska änsdå fortsätta bråka. Mycket vill ha mer. Jag tycker inte att det tvunget ska vara 50/50 med föräldraledigheten, jag tycker att det är UTMÄRKT nu när det är upp till alla att välja. Jag ser ingen mening att bråka mer... Byxorna är på, vi röstar och jobbar oändligt mycket. Vad mer ska det vara?

Att kräva att övergångsgubben (herr gårman) ska ha kjol på 50% av övergångsställena är kanske det löjligaste jag har hört. Det var något som högt uppsatta feminister kräver att skattepengarna skulle gå till härom året... Personligen hade jag hellre sett bättre mat på ålderdomshem eller förbättrade skolor.

Jag kallar mig gladeligen helt vanlig bonnkäring.

Kommentarer
Postat av: towis

Men alltså för mig är det helt ofattbart att man kan vara kvinna och inte feminist... Tycker du det är ok att kvinnor tjänar mindre, att det är vi som vabbar till 90%, att det är näst intill endast män som sitter som vd/partiledare/chefer etc etc? Ska vi bara gilla läget och vara tacksamma för vi får ju ändå bära byxor?

2011-03-14 @ 19:48:27
URL: http://towis.blogspot.com
Postat av: michelle

haha! för det första, SKITBRA svarat Nilla!

Jag kunde inte hållt med dig bättre. Man KAN faktiskt klä sig i klänning, raka benen OCH stå upp för rättvisa löner. Men det begriper inte ni. Ni har gjort ert jobb här nu- mission complited och tack för kaffet! Nu kan ni bege er till mellanöstern och bekämpa sharialagar istället och ge fan i vår uppdelningar inom hemmet. jag gillar inte feminister, varför? jo för ni DÖMMER mig för att jag tycker om att laga maten här hemma, pussa på mina barn och vårda familjen. Men det betyder inte att jag är ett mähä utan vilja nedtryckt av en manschuvenist som ni tror. Tvärtom, jag är otroligt viljestark och driftig och står upp för mig själv. Men ja, att ha maten på bordet när min man kommer hem från jobbet är mitt frivilliga "jobb" and i like it!!! så det så! jag gillar att vara kvinna och min man gillar att vara man. jag är glad jag slipper hugga ved och min man är glad han slipper diska. Och inga feministiska budskap i världen kan ändra på det. over and out

2011-03-14 @ 21:30:47
URL: http://rosenstedt.blogg.se/
Postat av: michelle

men alltså.. även om inte du anouk pratade om kvoteringen så är det ju feministerna som har drivit igenom just kvoteringen, dvs att kvinnor har förtur in i mansyrken bara just för dem är kvinnor. Och där blir ju männen särbehandlade. Det är ju inte jämställt? och det här med att nilla inte ska få studera el tycka som hon vil eller få rösta för hon inte är feminist.. hon skrev ju faktiskt att just DET var dem bra sakerna ni har gjort. Men nu räcker det, det börjar gå till överdrift liksom.

2011-03-14 @ 21:45:03
Postat av: Josse

Vad som förenar all feminism är att man vill upphäva eller förändra diskriminering på grund av kön och/eller könstillhörighet. / http://www.ne.se/feminism. Jag tycker definitivt det verkar som att DU har missuppfattat feminism lite och inte tvärtom. Feminism är just att skapa jämlikhet i samhället och huvudsakligen när det kommer till maktstrukturer! Försök läsa på lite istället för att skriva saker enbart för att provocera..

2011-03-14 @ 23:30:54
Postat av: maria - Albins stolta mamma

Men det är ju så att vi kommit långt i samhället. Sant! Men det där att det ska vara så jädra jämställt som möjligt - till er vill jag bara säga en sak -- Livet ÄR orättvist, livet ÄR inte jämställt åt något håll!! Det är inget vi kan förändra på!!



Det där att det ska vara lika många kvinnor som äger företag som män och så vidare. men herregud!!! Ni som står och säger "kvinnor kan" och "vi är lika bra som männen" och så vidare. JA men gör er inte till några jädra offer då utan se till att KÄMPA lika hårt som många andra män har fått göra för att komma dit dom är idag!!!! Tror ni att alla höjdare kommit dit dom är idag utan att ha kämpat?? Typ IKEA-grundaren - fick han det gratis? Utan att kämpa? NEJ! Så jag menar, vi kvinnor kan också se till att få igenom saker men vi får det inte gratis utan det gäller ju att kämpa!!



För i dagens samhälle får vi kvinnor också starta eget företag - jo men ni det är sant!! Och vilken som startar ett företag HAR möjligheten att nå höga höjder.



MEN det handlar ju om att i vissa fall har kvinnan inte lika mycket kompetens som männen har, det är ju bara så!



Men vi kvinnor, feminist eller inte - vill NI ha ett jobb där ni får det bara för att ni är kvinna och inte för er kompetens??



Nej, kvinnor ska fan i mej sluta göra sig till offer... I höstas läste man ju hur kvinnor gjort sig till offer på ett X antal arbetsplatser där dom gick till ett ställe där dom på förhand visste dom inte skulle klara jobbet och där arbetsgivaren skulle säga det (inte av diskriminering utan för det är så) men då går kvinnorna och stämmer företaget och får ut fett med skadestånd..



Men om ni kvinnor hade ett eget företag, ert lilla skötebarn så att säga och det är där ni får er inkomst från och där ryktet är allt. Och det kommer en person som söker om jobb - ja vi kan fan i mej kalla det en HEN - och ni märker att hen inte är lämpad för jobbet och att om ni ändå skulle anställa hen så skulle det innebära sämre produktion och så vidare, mindre inkomst, och det skulle gå sämre.. ÄR DET VÄRT DET??



2011-03-15 @ 09:12:38
URL: http://kamparlust.blogspot.com
Postat av: michelle

Skriv här om du törs...

2011-03-15 @ 13:40:12
URL: http://http:/rosenstedt.blogg.se
Postat av: Anonym

så sant, så sant maria. Livet är orättvisst. Vi ÄR alla olika. olika bra på olika saker och olika dåliga på andra saker. Vissa kämpar mer än andra och då är det väl klart att dem ska tjäna mer också, oavsett kön. Jag slår vad om att dem flesta feminister även är vänsterpartister också. Där alla helst ska bo i likadana hus och tjäna exakt lika mycket pengar för då är det rättivst och jämställt. Men så länge vi är olika så ska vi få lov att tjäna olika och bo i olika hus för DÅ är det rättvist. ALLA utom barn, gamla o sjuka har samma förutsättningar att skaffa sig det livet man vill ha. Gör man inte det får man skylla sig själv. Men kom inte o gnäll och skyll på att det är samhällets fel. Som den där tjejen för ett tag sen som var EXTREMT finnig, hon sökte jobbet att sitta i receptionen på ett gym men fick nej pga att sitt utseende. Det är ju inte mer än rätt! hon kan söka vilket jobb som helst men hon måste ju begripa att ser man ut som en enda stor bakterie kan man ju inte jobba som ansikte utåt för ett företag. Men då kände hon sig diskreminerad och stämde företaget. Men hallå? det är ju som en fet person skulle göra reklam för bantningsproduker, eller en frisör som ser för jävlig ut skulle söka ett salongsjobb. Det handlar inte om diskrinminering, det handlar om företagets bästa. Så jag håller med maria, sluta gör er till offer. Det handlar inte om diskriminering, orättvisar mm så fort man inte får som man vill. Jag tycker för övrigt att det ska vara helt ok för barn att dela ut inbjudningskort till kalas i skolan, so what om dem inte bjuder alla? alla kan inte gilla alla, lär barnen att hantera verkligheten istället för att gömma den.

2011-03-15 @ 13:55:47
Postat av: michelle

det är jag som skrev ovanstående inlägg, glömde skriva mitt namn.

2011-03-16 @ 13:41:36
URL: http://http:/rosenstedt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0