Den inre tanten kikar fram

Fick för mig att baka... Elen var avstängd hela dagen så jag tyckte att det var ett trevligt tillfälle att smälta smör på öppenspisens värmehäll och förbereda alla degar tills strömmen kom tillbaka och ugnen kunde startas för att grädda allt... Det dåliga i denna planen var väl det faktum att även vattnet försvinner när strömmen går här... Så när strömmen precis gått stod jag med händerna i negerbollskladd (för löst för att kallas deg, för fast för att vara smet...) och insåg att jag var kladdig så in i norden och inte kunde tvätta händerna. Tack och lov att vi har blöjbarn och därmed massor av VÅTSERVETTER hemma :) nu har jag tre lådor kakor i frysen, det blev bruna bröd, schackisar, brysselkex och nya hallongrottor eftersom de jag bakade i fredags redan är slut! Och min "bullåda" är till bredden full av kanelbullar. De negerbollar, eller chokladbollar (ni får säga vad ni vill), jag skrev om försvann i ett nafs när make och dotter kom hem... Nu ligger bara den där sista den-som-äter-denna-måste-diska-fatet-bollen kvar. Vill slutligen passa på att påpeka för er skåningar som behöver höra detta: det heter negerboll (alt. Chokladboll) INTE negerbulle!! Och för den delen heter det FRALLA om det är en frukostfralla med pålägg, INTE BULLE!! En bulle innehåller oftast kardemumma och kanel och är dekorerad med pärlsocker. Nästa gång jag är på café och beställer en bulle vill jag ha en BULLE, inte få frågan om jag vill ha med ost eller skinka så jag måste förklara. Jag förstår inte bullsvårigheterna här nere. Älskar er, men skärpning på bullfronten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0